tempe-ungkep

Cara Masak Tempe Ungkep Simple Lagi Sedap

Cara masak tempe ungkep simple lagi sedap | Masakan ungkep ini memang terkenal di kalangan masyarakat Jawa. Cara memasaknya pun macam-macam versi.

Versi ungkep mak saya ini ringkas dan mudah sungguh nak buat. Hasilnya tetap sedap, walla.

Selain ayam ungkep sebenarnya tempeh pun sedap dimasak ungkep. Kadangkala, mak ungkep juga udang mahupun cendawan busut.

Kalau nak tahu ungkep adalah bermaksud masakan yang direbus. Makna kata, memang ianya sejenis masakan yang sihat untuk dinikmati.

Namun, ungkep ikut resepi mak saya ini akan melibatkan juga penggunaan minyak di hujung masakan. Tapi tidaklah dalam jumlah yang banyak, berkadaran saja.

Arwah nenek saya dulu pembuat tempe di kampung saya tinggal. Waktu itu, arwah nenek akan membalut dengan daun tempe.

Lebar daunnya. Rupanya macam daun ketapang, tapi bukan itu namanya.

daun-tempe
Rupa daun tempe yang pernah arwah nenek saya gunakan untuk membungkus tempe buatannya suatu waktu dulu. Gambar ini kredit untuk : Berita Harian

Nak kena tanya emak saya juga nanti.

Siap berbungkus nenek akan susuh atas pangkin kayu khas dalam rumah. Kalau tiada tempe, pangkin itu jadi tempat simpan bantal.

Itulah sedikit-sedikit ingatan yang masih saya ingat. Arwah nenek saya ini juga guru mengaji saya dan adik-adik.

Kenangan Sepanjang Zaman Tempeh Arwah Embah

Jarak rumah nenek dengan rumah saya selang dua tiga buah rumah saja. Biasanya kami akan pergi ke rumah nenek lepas maghrib untuk mengaji.

Sebab saya Jawa, kami panggil nenek, embah.

Dan walaupun pun rumah nenek dekat saja, tapi nak melalui jalan yang sunyi dikelilingi kebun getah yang merimbun tetap menyeramkan.

Terbayang lah kain-kain putih berterbangan.

Padahal tak ada apa pun. Kalau tak saya yang memecut meninggalkan adik-adik, adik-adiklah yang akan memecut meninggalkan saya.

Sudahnya, jadilah adegan ’tuduh menuduh’ kau salah aku betul. Hahaha.. tapi bila dah besar-besar ni, kitaorang ‘behave’ je. Saling sayang antara satu sama lain. Chewah!

Resepi Tempe Ungkep Yang Simple

Cara masak tempe ungkep ini sempo saja.

Bahan-bahan Tempe Ungkep

  • 5 papan tempe
  • 3 ulas bawang merah kecil *
  • 1 biji bawang putih *
  • Sesudu setengah biji ketumbar *
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 2 batang serai – ni sebab serai saya saiz kecik
  • Asam jawa
  • Gula, garam, perasa
  • Sedikit minyak
tempe-ungkep
Tempe direbus bersama rempahnya.

Cara Buat Tempe Ungkep

  1. Bahan bertanda * kisar sampai halus.
  2. Potong tempe bersaiz mudah makan. Masukkan dalam periuk, isi air sama paras tempe tu tadi.
  3. Kemudian, masukkan bahan kisar tadi, serbuk kunyit dan serai.
  4. Masukkan juga garam secukupnya dan rebus.
  5. Sementara itu buat bancuhan air asam jawa dengan gula. Air asam jawa saya ni pekat dan manis. Sebab nanti nak bagi seimbang rasa dengan rebusan tempe yang masin tu.
  6. Agak air rebusan tempe dah nak memekat, masukkan lah air asam jawa.
  7. Kacau sekata masukkan juga perasa. Optional, tak nak buh pun takpe.
  8. Lepas tu saya masukkan sedikit minyak masak.
  9. Kacau bagi rempah ratus tu memekat dan memenuhi tempe.
  10. Tutup api dan sedia untuk dinikmati.

Ini salah satu cara menikmati tempe selain dicampur dalam masakan tumis mahupun goreng lalu cicah dengan sambal tumis yang sedap.

Kalau buat lauk sahur pun laju je jalan ni.

Baca : Cepatnya masak sardin tin, guna 3 bahan

Khasiat Tempe

Resepi tempe ungkep mak saya ini memang tak pedas dan tak ada penggunaan cili. Jadi, anak-anak pun boleh makan.

Tempe yang diperbuat dari kacang soya diperam ini pun kaya dengan khasiat. Ada kandungan zat besi dan anti oksidan.

nettyahhiyer.com

Bagus untuk mereka yang ada darah tinggi, macam saya inilah.

Tapi ada orang yang memang tak boleh nak makan. Macam suami saya, dia tak makan tempe. Tempe ungkep lagilah tak pandang. Luculah puas, saya paksa.

Tak mahunya dia. Kira adillah kan.. sebab saya pun tak makan ikan keli. Kecuali kalau dimasak pecel cekur tu.

Follow fanpage saya : Netty Ah Hiyer Tulis

2 Comments

  1. Mar Mansor February 25, 2022
    • nettyahhiyer February 25, 2022

Leave a Reply

error: Content is protected !!